Reorientacje wrażeń

Sławomir Lipnicki

Wernisaż wystawy w ramach festiwalu
Undergdańsk 2023. Klęska urodzaju
9.09.2023 g. 15:00

Wystawa: 10—20.09.2023 po wcześniejszym umówieniu się.


W XX wieku, fotografia robotnicza była istotną częścią procesu „stworzenia świadomości klasowej poprzez kształcenie spojrzenia i przejęcie środków produkcji wizualnej”❋. Dla elit władzy, tak w przed- i powojennej Polsce, stanowiła ona wyraźny problem. Temat walk politycznych, życia klasy robotniczej, warunków pracy i wypoczynku – podejmowany przez amatorów, jak i profesjonalistów, był przez jej „aparat” ściśle kontrolowany.

Nie dziwi więc fakt, iż fotografia reportażowa i dokumentalna, ale także artystyczna i studyjna, były bardziej językiem teoretyzowanej optyki, niż praktyki życia codziennego. Partie, jak i instytucje państwowe, kreowały obraz klas. Podobnie robili to artyści. Angażując się w procesy przemian społecznych, opisywali oni w formie teorii jej (klasy robotniczej) widzenie, wraz z postawą, walką światopoglądową, polityczną.

Prezentowana wystawa Reorientacje wrażeń, jest próbą refleksji nad XX-wiecznymi Teoriami widzeń.

❋  Christian Joschke, Introduction. Nouveau regards sur la photographie ouvrière, „Transbordeur. Photographie, histoire, société” 2020, nr 4, s. 6–15.

Sławomir Lipnicki


Sławomir Lipnicki — ur. 1972. W latach 1995-2000 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom otrzymał w pracowni prof. Włodzimierza Łajminga. Od 2001 r. pracuje na macierzystej uczelni (prof. dr hab.), gdzie prowadzi Pracownię Podstaw Rysunku i Malarstwa. Jest również absolwentem teologii w Gdańskim Instytucie Teologii. Stypendysta i laureat licznych konkursów. Otrzymał m.in. Nagrodę Prezydenta Szczecina na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wizualnej InSpiracje (2008). Swoje prace prezentował zarówno na wystawach indywidualnych jak i zbiorowych. W dotychczasowej twórczości odnosi się do „obrazów praktyk” instytucji określających kształt „sprawiedliwości okresu przejściowego”, będących odpowiedzialnymi za archiwizację i badania nad „warunkami ludzkiego istnienia w czasie niedemokratycznym”. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.

Fotodokumentacja

Do pobrania