POR-POL NET

STRONA PROJEKTU: porpol.net / PROJECT SITE: porpol.net

For English, scroll down ↓

Wernisaż 14.06.2023 godz. 20oo

Wystawa 15—30.06.2023. UL nie ma stałych godzin otwarcia! Aby odwiedzić wystawę, należy się umówić: galeria@ul.gda.pl

Artyści_tki:

Kurator: Piotr Szymon Mańczak

Jako część polsko-portugalskiego projektu dotyczącego nowych form sieciowości, POR-POL NET stanowi przestrzeń konfrontacji dzieł artystów wizualnych i poetów posługujących się w swojej pracy językiem kultury sieciowej. Chociaż prace tego rodzaju są obecne zarówno w kontekście galeryjnym, jak i akademickim co najmniej od lat 90. XX wieku, naszym celem jest pokazanie przede wszystkim młodych pokoleń zarówno profesjonalnych artystów jak i amatorów oraz zaprezentowanie przekrojowych prac związanych ze zjawiskami internetowymi, które mogą sprowokować do refleksji nad współczesnymi strategiami networkingu i procesami powstawania tego, co Trevor J. Blank definiuje jako cyfrowe kultury wernakularne (digital vernacular cultures).

Wystawa gra zatem z mnożeniem i rekonfigurowaniem możliwych połączeń między artystami, ideami, technikami i treściami inspirowanymi współczesną kulturą internetową. Prezentowane w jej kontekście dzieła nawiązują do hybrydyczności, rekombinacji, pasożytnictwa i multilinearności jako ważnych strategii artystycznych, często idących w parze z zawiązywaniem nowych, oddolnych inicjatyw oraz roli rozmaitych technologii w podtrzymywaniu bądź modyfikowaniu tego typu połączeń. Skupiając ponad 20 twórców pracujących w różnych mediach oraz prezentując ich prace w sposób symultaniczny w kilkunastu przestrzeniach rozproszonych po dwóch stronach kontynentu, sama służy za ćwiczenie w ustanawianiu form bez jasno ustalonego centrum. 

Dodatkową wariację wokół wystaw w przestrzeni rzeczywistej prezentuje wirtualna ekspozycja w galerii prowadzonej przez Piotra Kopika – Kliki i Obroty. To tam, w gąszczu minerałów (wydobywanej w Polsce miedzi oraz pozyskiwanego na terenach portugalskich litu) prezentują swoje prace wszyscy zaproszeni do projektu artyści.

Magda Górska

Gdy byłem dzieckiem, Internet – wówczas coś nieoczywistego, hit, nowinka, ekscytujący i wciąż niezbadany, nierozpoznany kulturowo teren – był nierzadko opisywany w podobnych kategoriach, jak niegdyś telegraf czy telefon: jako narzędzie łączące ze sobą ludzi z najodleglejszych zakątków świata, dające użytkownikom dostęp do innych krajów, języków, wiedzy. Niewiele jeszcze się wówczas mówiło o drugiej stronie tegoż medalu: o nieprzebranej przestrzeni Sieci jako o wielkiej, wielowymiarowej pustce. Mam na myśli np. pustkę sensu, tj. trudność odnalezienia w masie treści czegoś rzeczywiście wartościowego. Jest też pustka relacji, czyli konstatacja, że multum połączeń w sieciach społecznościowych to tak naprawdę sieć pozorów, życie towarzyskie w swej najbardziej karykaturalnej, powierzchownej formie. Okazuje się zatem, że ludzki wirtual jest pod wieloma względami podobny do ludzkiego świata realnego: można w nim znaleźć perły wiedzy nie wychodząc w domu, ale można też stracić masę czasu płynąc przez morze szitu. Można na łączach odnaleźć miłość, ale jest się też (a przynajmniej bywa) straszliwie samotną.

Miniwystawa, którą przygotowaliśmy w ULu jako jedną z odnóg projektu POR-POL NET jest zatem trochę jednostronna. Praca Aliny Śmietany to skryta mantra o samotności i oczekiwaniu.  Wideo Pedro Ferreiry poświęcone jest nudzie, natomiast interaktywna realizacja wr3ad1ng d1g1t5, Tomasza Dalasińkiego i Agnieszki Bykowskiej mówi o dystansie oraz próbie zbudowania sensu z rozsypanych elementów.  Nie jest to jednak wystawa krytyczna – gdybym chciał krytykować kulturę Internetu, to znalazłoby się gros znacznie cięższych ujęć tematu; raczej próba pokazania, że najciekawsze rzeczy w Sieci dzieją się tam, gdzie brak ślepego entuzjazmu, gdzie wkradają się tristes tropiques.

Piotr Szymon Mańczak

Do pobrania

Fotodokumentacja


🇬🇧 POR-POL NET

Opening 14.06.2023 godz. 20:00

Exhibition 14—30.06.2023. UL has no regular working hours! Please schedule your visit beforehand: galeria@ul.gda.pl

Artists:

Curator: Piotr Szymon Mańczak

As a part of a Polish-Portuguese project dedicated to new forms of networking, the exhibition brings together works of visual artists and poets, confronting various strategies in which the elements of internet culture are now used for creative purposes. While paying legacy to a wide range of older initiatives of this kind (not excluding the 2015 p2p exhibition curated by Piotr Marecki and Alvaro Seiça), it aims at introducing the visitors to the most recent examples and, through that, provoke a reflection on the generational and technological shifts, the processes behind the emergence of the so-called vernacular digital cultures, and the new concepts in curatorship, literary theory, and artivism. 

Divided into several spaces spread around Poland and Portugal – as well as an interactive, digital room in Piotr Kopik’s Kliki i Obroty Gallery – the project engages over 30 artists and academics, while also putting in dialogue audiences from the two opposite sides of the continent. In this sense, it is also the initiative itself that becomes a living, susceptible network, in equal parts dependent on digital and analogue media. With many works and accompanying events picking up on the notions of hybridity, recombination, multilinearity and parasitism, it also highlights different forms in which the engagement with various technologies enhances and modifies the ways in which we connect with one another.

Magda Górska

Exhibition in UL comprises three works: interactive installation made by Portuguese collective wr3ad1ng d1g1t5 in cooperation with Polish poets Tomasz Dalasiński and Agnieszka Bykowska, video piece by Pedro Ferreira and small object made by Alina Śmietana. The show encompasses such themes as isolation, distance, boredom and making sense from scattered elements. This austere display of artworks is an attempt to illustrate the struggle of navigating through the breathtaking abundance of things on the Internet, where gems of true value are scarce and hard to find.

Piotr Szymon Mańczak