Wykon II

Zapraszamy na II edycję przeglądu performatycznego Wykon.

Start: 2 III 2024 r. (sobota), godz. 1630

Udział biorą:

Kurator wydarzenia: Piotr Tadeusz Mosur
Kuratorka sekcji szczecińskiej: Julia Kurek
Współpraca: Piotr Szymon Mańczak

Fotodokumentacja

📸 Kacper Buńkowski 📸 Tomek Cieślikowski


Wychylcie się bardziej z okna, jeśli wypadniecie może was coś olśni albo zamroczy a krzyk spadającego będzie kolejnym dowodem na istnienie. Bo tylko w ten sposób można bronić istnienia sztuki

Fragment wykładu inaugurującego rok akademicki 2020/2021 krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Krzysztof Warlikowski Czy wierzysz w duchy?

W jednym z niedawno opublikowanych wywiadów, rozpatrując sylabusy w kontekście kryzysu ogółu sztuki w Polsce Zbigniew Libera powiedział, że na akademiach uczy się peformansu, mimo iż zawsze był on narzędziem kontestacji tego, co znajduje się wewnątrz jej murów. To zdanie prowokuje szereg przemyśleń związanych z ewolucją sposobów nauczania opartych o poszerzanie możliwości, samej akademii, której powolne tryba prędzej czy później przynoszą nowe metody tworzenia, ale również te związane z szerokością zagadnienia, jakim jest performatyka. Szeroki zakres, daleko wykraczający poza odnogę dotykającą jedynie sztuki otwiera nowe możliwości interpretacji określonych działań, niezależnie od tego, czy wynikają z założenia, metody czy samego aktu, który w odpowiednim momencie może zostać wskazany jako działanie z zakresu pola sztuki. Ta ciągle poszerzana dziedzina nauki, której elementy na dobre zakorzeniły się w postrzeganiu tego, co artystyczne, staje się aliażem dziedzin z zakresu już nie tylko ciała i jego motoryki, ale również granic, możliwości i języka, by zaznaczyć te najistotniejsze dla interesującej nas dziedziny, stając się tym samym swojego rodzaju laboratorium, w którym niezależnie od perspektywy wynik zawsze jest pozytywny, wahając się jedynie stopniem tajemniczości wobec odbierających performowane akty. Szeroki zakres pozwala również na swobodną grę między tym co przeżywane a artystycznym działaniem bez wyspecjalizowanych narzędzi, które trzeba nabywać. Zasadzając niejednokrotnie całą operację na swobodzie przeżywania codzienności. Czy ktokolwiek ma prawo jej zabronić?

Piotr Tadeusz Mosur


Organizatorzy: Galeria UL, Wydział Rzeźby i Intermediów, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuki w Szczecinie.

Teksty

Do pobrania